10 redenen om een grafische rekenmachine te kopen

Posted 19 May 2023 by TI medewerkers

Al tientallen jaren leren leerlingen in het secundair onderwijs wiskunde met hulp van de Texas Instruments (TI) grafische rekenmachine. Op dit moment is er veel in beweging op de Vlaamse scholen; want gaan scholen over op computers en computersoftware, houden ze de grafische rekenmachine, of gebruiken ze een mix? De grafische rekenmachine is nog steeds erg populair. Waarom zouden leerkrachten die aanraden? Omdat je daarmee investeert in de opleiding en toekomst van de leerling.

Top 10 voordelen die leerkrachten en leerlingen noemen:

  1. Een dynamische manier om wiskunde en natuurwetenschappen te bestuderen en begrijpen
  2. Zekerheid op het examen
  3. Werken zonder afleiding
  4. Handig formaat
  5. Krachtig rekeninstrument
  6. Geen stroomprobleem
  7. Eén apparaat voor alle vakken
  8. Gratis TI software voor leerkrachten en leerlingen: leren op de eigen manier
  9. Betrouwbare kwaliteit van een vertrouwd merk
  10. Klaar voor de toekomst: leren programmeren in Python

 

1.  Een dynamische manier om wiskunde en natuurwetenschappen te bestuderen en begrijpen

Leerlingen krijgen op een interactieve manier inzicht in de structuren, ontdekken patronen en leren verbanden leggen.

 

Wiskunde echt leren begrijpen
Wat TI grafische rekenmachines onderscheidt van andere apparaten en rekenprogramma’s is dat ze leerlingen helpen om wiskunde beter te begrijpen. Verschillende wiskundedocenten dachten mee bij de ontwikkeling van TI-producten. Het resultaat: de grafische rekenmachine maakt de werking van wiskunde zichtbaar en zorgt ervoor dat leerlingen ontwikkelen in hun leerproces.

Wiskundeleraar Frank van den Berg: Een van de onderdelen van de wiskundeles is het behandelen van de standaard sinusfunctie. In het boek beslaat dat ongeveer drie lessen. Maar met de grafische rekenmachines en software van TI leer ik het ze in 20 minuten!” Van den Berg gebruikt TI-Nspire™ CX software om het voorbeeld op het digibord te laten zien. “Ik teken de op en neergaande golf van de sinusfunctie. Die heeft vier parameters die ik individueel kan veranderen zodat er dus vier verschillende effecten kunnen optreden. Ik hoef dat niet uit te leggen, maar kan het laten zien door de schuifbalkjes te gebruiken. Dan merk je dat het gelijk kristalhelder voor ze is!”

 

2.  Zekerheid op het examen

Eventueel is ook de examenstand te gebruiken die alle recente TI grafische rekenmachines hebben.

 

 

3.  Werken zonder afleiding

Leerlingen kunnen met het standalone apparaat geconcentreerd werken. De grafische rekenmachine heeft geen internettoegang. Daardoor is deze veilig en zonder afleiding te gebruiken.

 

Iedereen dezelfde mogelijkheden
Het voordeel van een standalone apparaat is dat deze op iedere plek en bij iedereen hetzelfde werkt. Een bewuste keuze die ook effect heeft op de onderwijsgelijkheid. Want volgens Unicef heeft twee-derde van de kinderen wereldwijd geen internet. Met TI grafische rekenmachines hebben zij wel de mogelijkheid om te leren. In Vlaanderen is het internetgebruik hoog, ongeveer 94% van de mensen heeft internet. Toch betekent dit dat er ook nog huishoudens zonder internet zijn. (Bron: Statistiek Vlaanderen)

Een voordeel
“Een voordeel van de handheld is dat leerlingen minder prikkels ervaren omdat ze maar 1 scherm gebruiken.”
Gertjan Schreur, wiskundeleraar Leo Kannercollege

 

 

4.  Handig formaat

Flexibel, mobiel en ze nemen weinig ruimte in op tafel. Bij een toets is het moeilijk om elkaars scherm te zien.

 

5.  Krachtig rekeninstrument

Geeft uitdrukkingen, symbolen en breuken weer zoals je ze schrijft. De mogelijkheden van de TI grafische rekenmachines sluiten naadloos aan bij het Vlaamse curriculum.

 

Het liefst reken
“Het liefst reken ik op de rekenmachine zelf, ik vind het heel handig om met een standalone apparaat te werken en er uitwerkingen in te tikken.”
Ischa van Marle, wiskundeleraar Martinuscollege

 

 

6.  Geen stroomprobleem

Na het opladen zijn de rekenmachines een maand te gebruiken. Let op: in de examenstand gebruikt de rekenmachine wel meer energie.

 

 

7.  Eén apparaat voor alle vakken

Het ontwerp en de besturing van TI grafische rekenmachines zijn al jarenlang hetzelfde. Met opzet, omdat leerkrachten en leerlingen de lay-out en de navigatie goed kennen en dat zo willen houden. Aan de binnenkant is uiteraard wel veel ontwikkeld! Om aan te sluiten bij het moderne curriculum zijn de rekenmachines bijvoorbeeld te koppelen aan allerlei apparatuur, zoals microcontrollers en sensoren om gegevens te verzamelen.

Wiskunde, natuurwetenschappen en programmeren - alles met één rekenmachine
Dat een grafische rekenmachine handig is voor wiskunde in het secundair onderwijs is wel bekend. Tegelijk zijn ze ook goed in te zetten bij de natuurwetenschappen. Zoals bij fysica, chemie, biologie en informatica. Door de handige extra functies, zoals programmeren, is de kans groot dat leerkrachten van verschillende vakken er uitdagende lesopdrachten mee kunnen maken. Nog een reden waarom leerkrachten de TI-84 Plus EC-T Python Edition of de TI-Nspire™ CX II-T als favoriete rekenmachine aanbevelen.

 

8.  Gratis TI software voor leerkrachten en leerlingen: leren op de eigen manier

Leerlingen die een TI-84 Plus CE-T Python Edition of TI-Nspire™ CX II-T kopen krijgen daar gratis de computersoftware bij. Die software heeft dezelfde rekenmogelijkheden en examenstand als de grafische rekenmachine. Zo kan elke leerling oefenen en leren op de manier die het beste past, op de computer of op de rekenmachine. Ook voor leerkrachten biedt de software die zij erbij krijgen voordelen. Ze kunnen de les voorbereiden en in de klas alle berekeningen laten zien op het digibord. De rekenmachine en software zijn dus ook prima te combineren in de klas.

Texas Instruments graphing calculator software increases accessibility for students and supports different types of learners.
De TI software biedt mogelijkheden om op een andere manier te leren.

 

 

9.  Betrouwbare kwaliteit van een vertrouwd merk

Al meer dan 30 jaar is Texas Instruments te vinden in klaslokalen over de hele wereld.

Wereldwijd bieden we klanten een betrouwbare klantenservice. Voor leerkrachten is dat een van de redenen is om Texas Instruments te kiezen voor grafische rekenmachines. We ontwerpen onze producten om lang mee te gaan, vanuit een betrouwbare bedrijfsvoering. Met Texas Instruments weten schoolbesturen, leerkrachten, leerlingen en ouders dat zij een duurzame investering doen voor de toekomst.

 

10.  Klaar voor de toekomst: leren programmeren in Python

Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker, dus ook het leren van de grondbeginselen van programmeren is voor leerlingen essentieel.

In het meerjarige actieplan Digisprong is er veel aandacht voor het verbeteren van de digitale vaardigheden en infrastructuur in het onderwijs. Zo ontwikkelen leerlingen vaardigheden die veel gevraagd worden bij vervolgopleidingen en banen.

Leerlingen leren programmeren met de TI grafische rekenmachine en robotvoertuig Rover.

 

Voor dat programmeren kunnen leerlingen hun eigen rekenmachine gebruiken, of de TI rekensoftware voor op de computer. Ze kunnen bijvoorbeeld met de gratis online lesactiviteiten van TI Coderen aan de slag en stap voor stap de basis leren. Met het leren van de programmeertaal TI-Basic of Python maken ze gaandeweg kennis met variabelen, lussen, reeksen en meer. Zo zetten ze een eerste stap om verder te kunnen gaan met bijvoorbeeld informatica en robotics.

TI grafische rekenmachines: waardevol door de jaren heen

Samengevat levert de TI grafische rekenmachine ouders en leerlingen veel op. Het is een veelzijdig en duurzaam hulpmiddel voor het leren van wiskunde, natuurwetenschappen en om te programmeren. En door de combinatie met gratis software dus goed te gebruiken in de les. De stevige rekenmachine gaat de hele schoolperiode en langer mee. Zo is een grafische rekenmachine meer dan een hulpmiddel dat je één keer nodig hebt voor de examens. Met de aanschaf investeren ouders in het succes van hun kinderen. Ze leren met een duurzaam hulpmiddel wiskunde, natuurwetenschappen én programmeren. De investering waard!